Biežāk uzdotie jautājumi par sociālo palīdzību

31.03.2010.

Evita APLOKA,
Alūksnes novada pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste

1) Vai pasākuma "Darba praktizēšana ar stipendiju pašvaldībās" dalībnieks pēc dalības pasākumā ir tiesīgs saņemt pašvaldības pabalstu, ja uz pabalsta pieprasīšanas brīdi nav citu iztikas līdzekļu?
     Pabalstu garantētā minimālā ienākuma nodrošināšanai (GMI pabalstu) un dzīvokļa pabalstu pašvaldībai ir pienākums sniegt trūcīgām personām. Lai iegūtu trūcīgas ģimenes (personas) statusu, ir jāgriežas pašvaldības sociālajā dienestā, kur sociālā dienesta darbinieks izvērtēs ģimenes (personas) individuālo situāciju, pieejamo informāciju pašvaldības sociālās palīdzības administrēšanas elektroniskajā sistēmā un pieņems lēmumu par atbalsta sniegšanas apmēru un veidu.
     Lai iegūtu trūcīgas ģimenes (personas) statusu, Alūksnes novada pašvaldības sociālajā dienestā jāiesniedz iesniegums un jāaizpilda noteikta parauga iztikas līdzekļu deklarācija. Trūcīgā statuss pienākas ģimenei, kas sastāv no laulātajiem, personām, kurām ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī, vai atsevišķi dzīvojošai personai, ja ienākumi ir vienādi vai mazāki par 90 latiem uz vienu mājsaimniecības pārstāvi mēnesī un atbilst citām Ministru kabineta noteikumos un pašvaldības saistošajos noteikumos minētajām prasībām.
     Tomēr gadījumā, ja uz deklarācijas aizpildīšanas brīdi kādam ģimenes loceklim (personai) nav ienākumu, izņemot ģimenes valsts pabalstu, bet iepriekšējo triju kalendāra mēnešu laikā šīs personas vidēji ienākumi ir bijuši mazāki par minimālo mēneša darba algu (180 latiem), tad novērtējot ienākumus un materiālo stāvokli, šīs personas ienākumus neņem vērā.
     Tātad arī pasākuma „Darba praktizēšana ar stipendiju pašvaldībās" dalībniekam ir tiesības pretendēt uz GMI un dzīvokļa pabalstu.

2) Ko dod trūcīgā statuss?
Trūcīgā statuss dod iespēju saņemt:
     • GMI pabalstu;
     • dzīvokļa pabalstu;
     • atbrīvojumu no pacientu iemaksām, pacienta līdzmaksājuma par operāciju, maksas par uzturēšanos „slimnīcu viesnīcās" (jāuzrāda ārstiem trūcīgas ģimenes (personas) izziņa);
     • atbrīvojumu no līdzmaksājuma par kompensējamiem medikamentiem;
     • atbrīvojumu no valsts nodevas par ziņu par deklarētās dzīvesvietas reģistrāciju;
     • atvieglojumu piešķiršanai nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem
     • citus pabalstus, pakalpojumus (informāciju par tiem sniegs sociālais dienests).

3) Kādus dokumentus nepieciešams paņemt līdzi, ejot uz sociālo dienestu?
     • Personu apliecinošu dokumentu;
     • Izziņas par visu ģimenes (mājsaimniecības) locekļu ienākumiem (neto), atsevišķi dzīvojošā laulātā vai bērna vecāka sniegto materiālo pabalstu par pēdējiem pilniem trim kalendāra mēnešiem;
     • Izdevumus par mājokli (komunālo maksājumi, elektrība, gāze, kurināmais u.tml.) apliecinoši dokumenti, piemēram, rēķini un kvītis (dzīvokļa pabalsta piešķiršanai).

4) Pēc kādiem principiem pašvaldība izvērtēs to, vai pabalsts pienākas?
     GMI pabalsta apmēru aprēķina, saskaitot Ministru kabineta noteikto garantēto minimālo ienākuma (turpmāk - GMI) līmeni katram ģimenes loceklim (40 lati pieaugušajam, 45 lati bērnam) un atņemot ģimenes ienākumus (par ienākumiem neuzskata Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 5.pantā un Ministru kabineta noteikumos uzskaitīto un atbilstoši iepriekš minētajam pašvaldības sociālā dienesta novērtējumam.
     Mājokļa/dzīvokļa pabalsta apmēru un veidu nosaka Alūksnes novada pašvaldības saistošie noteikumi.
     Lai saņemtu GMI pabalstu, personai ir jāveic noteikti līdzdarbības pienākumi, darbspējīgas personas gadījumā, kura ir palikusi bez darba (par trūcīgu var tikt atzīta arī persona (ģimene), kurai ir ienākumi no darba, taču tie uz personu (ģimeni) nesasniedz iepriekš minēto GMI līmeni) viens no būtiskākajiem ir NVA reģistrētā bezdarbnieka statusa saglabāšana un līdz ar to - līdzdalība NVA īstenotajos pasākumos, tajā skaitā pasākumā „Darba praktizēšana ar stipendiju pašvaldībās" (pašvaldības sociālais dienests ar klientu var vienoties arī par citiem nepieciešamajiem veicamajiem pasākumiem).
     Papildu informācijas iegūšanai un palīdzības saņemšanai personas, kuras ir palikušas bez iztikas līdzekļiem, lūdzam griezties Alūksnes novada Sociālajā dienestā pilsētā vai pagastos tuvāk savai deklarētajai dzīvesvietai.


Alūksnes novada pašvaldība
Dārza ielā 11, Alūksnē, LV-4301
tālr. 643 81496, fakss 643 81150 e-pasts: dome@aluksne.lv