“Zaļie dzelzceļi”

“Zaļie dzelzceļi”

 

Bānīša svētkos Alūksnē durvis vērs unikāla šaursliežu dzelzceļa vēstures ekspozīcija

 

Vilciena kustības grafiks BĀNĪŠA SVĒTKOS

1. septembrī savu 115. dzimšanas dienu svinēs Gulbenes-Alūksnes Bānītis. Alūksnē šajā dienā pirmo reizi apmeklētājiem durvis vērs jauna, unikāla ekspozīcija “Alūksnes Bānīša stacija”, kas veltīta Baltijā vienīgajam regulāriem pasažieru pārvadājumiem izmantotajam šaursliežu dzelzceļam.

Jaunā multimediālā ekspozīcija nupat pārbūvi piedzīvojušajā Alūksnes Bānīša stacijas bagāžas šķūnī vēstīs par dzelzceļa vēsturi, laikmetu ainām un šaursliežu vilcieniņu kā palīgu, darba vietu un iedvesmas avotu vairāk nekā gadsimta garumā. Tā būs kā virtuāls ceļojums, kas laikā un telpā popularizēs dzelzceļa kultūru kā tradicionālu, bet vienlaikus modernu un ilgtspējīgu dzīvesveida sastāvdaļu.

Šaursliežu dzelzceļš ir kalpojis par nozīmīgu Alūksnes attīstības elementu, 20. gadsimta sākumā no miesta pārtopot par pilsētu. Tas ir ne tikai vienkāršs satiksmes līdzeklis, bet tam piemīt arī milzīga kultūrvēsturiska un industriāla vērtība. Alūksnes novada pašvaldībai ir svarīgi saglabāt un atjaunot šādus nozīmīgus objektus, tādēļ arī stacijas šķūnis ir atdzimis, lai mūsdienīgā un interesantā veidā alūksniešiem un viesiem stāstītu par dzelzceļa un līdz ar to arī šīs apkaimes vēsturi. Jau šobrīd Bānītis ir iecienīts tūrisma objekts un ceram, ka jaunā Alūksnes Bānīša stacijas ekspozīcija tūristu interesi par to palielinās, – uzsver Alūksnes novada domes priekšsēdētājs Arturs Dukulis.

Dizaina biroja “H2E” veidotās ekspozīcijas vizuālā tēla pamats ir unikālā Alūksnes stacijas bagāžas šķūņa arhitektonika un tā galvenā funkcija – bagāžas novietošana. Ekspozīcija apmeklētājus iepazīstinās ar dzelzceļa vēsturi trijās dimensijās. Eiropas dimensijas stāstā būs attēloti Eiropas dzelzceļa attīstības scenāriji kontekstā ar Alūksnes Bānīti. Lokālās dimensijas stāsts attēlos braucošu un nemitīgi kustībā esošu bānīti ar animācijām un vēstīs par desmit Gulbenes-Alūksnes Bānīša stacijām. Trešā dimensija stāstīs par dzelzceļa tehniskajiem aspektiem. Bānīša svētku dienā jaunā ekspozīcija apmeklētājiem būs atvērta no pulksten 10.00 līdz 18.00, tā būs apskatāma par maksu.

– Lai izveidotu interesantu un iesaistošu izstādes dizainu, būtiskākais ir radīt pamatotu, skaidru stāstu, kas sakņojas konkrētās vietas vēsturē un kontekstā. Stāstu, kuru apmeklētājs vēlas piedzīvot, izzināt un līdzdarboties. Šajā ziņā unikālais industriālais mantojums, Gulbenes-Alūksnes Bānītis, ir bijis ļoti pateicīgs objekts. Tas ļāva veidot ekspozīciju kā ceļojumu laikā un telpā, atgādinot, ka jau vairāk nekā 100 gadus tieši dzelzceļš ir savienojis mūs ar Eiropu un pārējo pasauli. Bānīša stāstu veido cilvēki, kuri ar to brauca, brauc, un vēl tikai brauks. Galvenais uzdevums bija parādīt, kas ir būtiskākais, unikālais un neatkārtojamais, ko Alūksnes Bānīša stacija var pavēstīt un kas ir pieejams vienīgi šeit, Alūksnē. Šis darbs ir mūs iedvesmojis un aicinājis lepoties ar vēl vienu atklātu un izgaismotu Latvijas vēstures bagātību. Mēs ceram, ka pēc ekspozīcijas iepazīšanas līdzīgi jutīsies arī alūksnieši un pilsētas viesi, – saka dizaina biroja “H2E” vadošā dizainere Ingūna Elere.

Bānīša svētku aktivitātes notiks gan stacijās, gan arī pašā vilcienā. Gaidot jubilāra ierašanos Alūksnē, novada amatierkolektīvi dosies tam pretim uz Kalnienas staciju, kur Bānīti pulksten 13.55 sagaidīs ar koncertu. Papardes stacijā pulksten 14.30 Bānīti sagaidīs kopā ar Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas orķestri. Te varēs vērot arī tvaika lokomotīves dzirdināšanu. Pulksten 14.55 Umernieku stacijā Bānīti sagaidīs un tālāko ceļu līdz pat Alūksnes stacijai pavadīs Alūksnes un Gulbenes muzikanti. Alūksnē Bānītis ieradīsies pulksten 15.20. Galastacijā jubilārs uzkavēsies 20 minūtes, lai jau pulksten 15.40 atkal kopā ar Alūksnes un Gulbenes muzikantiem dotos atpakaļceļā. Pulksten 16.25 Bānīti sagaidīs Papardes stacijā kopā ar pūtēju orķestri, bet 17.00 – Kalnienā, kur atkal par lustīgu sadancošanu rūpēsies Alūksnes novada amatierkolektīvi, pavadot Bānīti tālākā ceļā pa Gulbenes novada teritoriju. Stacijās visi pasākumi apmeklējami bez maksas, bet vilciena biļetes jārezervē iepriekš, zvanot pa tālruni +371 64473037.

Svinības Alūksnes stacijā, gaidot Bānīša ierašanos, sāksies jau no pulksten 14.30. Te apmeklētājus priecēs koncerts, kurā piedalīsies Alūksnes novada amatierkolektīvi, Valmieras Drāmas teātra aktieris Māris Bezmers un dziedātājs Ainars Bumbieris, kura koncertu “No sirds uz ziedu” varēs vērot no pulksten 15.20.

 

Pasākums tiek organizēts Igaunijas – Latvijas pārrobežu sadarbības programmas „ZAĻAIS DZELZCEĻŠ/GREEN RAILWAY” projekta ietvaros


Šis informatīvais materiāls atspoguļo autora viedokli. Programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.


Bijušo dzelzceļa līniju pielāgošana videi draudzīgā tūrisma maršrutā

Uzmanīgi vērotāji gan Dienvidigaunijas, gan arī Latvijā Vidzemes teritorijā var pamanīt vecā dzelzceļa uzbērumus. Šie uzbērumi atgādina par laikiem, kad vilcieni devās cauri pilsetām un dāžādiem ciematiem vairākas reizes dienā, lai pārvadātu cilvēkus, kā arī dažādus produktus. Lai gan dzelceļa līnijas ir slēgtas vairākus gadus, dabā arvien ir saglabājušes šie izveidotie ceļi.
Vēsturiskais dzelzceļa tīkls, kā vērtīgs kultūrvēsturiskais mantojums,  tiks izmantots kā pamats, lai izveidotu jaunu tūrisma maršrutu, kas dod mums iespēju attīstīt unikālu tūrisma produktu Igaunijā un Latvijā. Maršruts ir ainaviski dažāds un, tā kā tas ved pa vecajām dzelzeļa līnijām, tas ir līdzens, bez lieliem kāpumiem un kritumiem un ir ļoti piemērots dažāda vecuma ceļotājiem.

Projekta mērķi:
Galvenais “Zaļā Dzelzceļa” projekta mērķis ir radīt jaunu un interesantu tūrisma maršrutu, izmantojot kādreizējo šaursliežu dzelzceļa veidotās līnijas Dienvid Igaunijā un Vidzemē. Gan vietējie iedzīvotāji, gan arī ceļotāji varēs izmantot vecā dzelzceļa maršrutu pārgājieniem un velo braucieniem.
Plānots ir izveidot aptuveni 750km garu maršrutu, kas ietver arī aptuveni 290km kādreizējās šaursliežu līnijas. Dienvidigaunijā maršruts vīsies caur tādām stacijām, kā Ikla, Kilingi-Nõmme, Mõisaküla, Viljandi, Valgu, Valku un caur Monisti savienojoties ar Vidzemi caur Api, Ranka, Melturi, Valmiera, Limbaži, Puikule, Ainaži, Aloja, Mazsalaca un Rūjiena.
Kā arī Latvijas teritorijā ir plānots iekļaut arī šaurszliežu dzelzceļa posmu: Alūksne – Gulbene, kur arvien kursē bānītis, kas būs kā papildus aktivitāte ceļotājiem.

Projekta aktivitātes: 
•  Kājāmgājēju un velomaršruta izveidošana un tā marķēšana, kā arī maršrutā esošo tūrisma objektu infrastruktūras atjaunošana.
•  Zaļo dzelzceļu sadarbības tīkla izveidošana un tā uzlabošana, lai projekta partneri iegūtu zināšanas un pieredzi kā attīstīt Zaļos ceļus arī nākotnē.
• Zaļo Dzelzceļu maršruta vispusīga popularizēšana

Projekta partneri:
Vidzemes Tūrisma asociācija (Projekta Vadošais partneris),
Latvijas Zaļo ceļu asociācija, Alojas novada dome, Alūksnes novada dome, Apes novada dome, Amatas novada pašvaldība, Kocēnu novada dome, Mazsalacas novada pašvaldība, Rūjienas novada pašvaldība, Salacgrīvas novada dome, Valkas novada dome, Gulbenes novada dome, Limbažu novada pašvaldība, Valmieras pilsētas pašvaldība, Vecpiebalgas novada pašvaldība, Pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”, Viljandi Linnavalitsus, Viljandi Vallavalitsus, Halliste Vallavalitsus, Mulgimaa Arenduskoda MTÜ, Valga Linnavalitsus, Taheva Vallavalitsus, Mõniste Vallavalitsus, Mõisakula Linnavalitsus.
Projekta ilgums: 01.03.2017 – 30.04.2019
Projekta budžets: 1 174 938.10 euro, Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts: 998 697.36 EUR


Atklāj „Zaļo Dzelzceļu” posmus

 

Vairāki interesenti jau paspējuši gan pavasarī, gan arī vasaras laikā izmēģināt dažādus velo un kājāmgājēju maršrutus, kas ved pa kādreizējām dzelzceļa līnijām jeb, tā sauktajiem, “zaļajiem dzelzceļiem”.

Lai gan uz vairākām bijušo dzelzceļu līnijām arvien vēl norit tīrīšanas darbi, kā arī vēl maršruta posmi ir jāmarķē ar norādēm un informācijas zīmēm, pašvaldības jau rīko atklāšanas pasākumus, kuru laikā ir iespēja izmēģināt jaunos “Zaļā dzelzceļa” maršrutus.

Alojas un Mazsalacas pašvaldības, savu pilsētas svētku ietvaros, rīkoja iepazīšanās izbraukumu “zaļā dzelzceļa” posmā, kas ved pa kādreizējo Rīga – Rūjiena dzelzceļa stigu. Alojā sarīkojums pulcēja daudz interesentu, viņu vidū bija arī allaž aktīvā Alojas senioru velogrupa. Toties Mazsalacā, Ērenpreisa jubilejas parādes braucienā devās rekordliels dalībnieku skaits – 246, no kuriem 39 bija pirmsskolas vecuma bērni. Parādes brauciens virzījās no pilsētas centra pa pilsētas ielām un veco dzelzceļa līniju uz Valtenberģu muižu, pie kuras tika uzņemts tradicionālais Velosvētku foto.

Posmu atklāšanas pasākumi turpināsies līdz pat rudenim. Tuvākais pasākums “Izzinošais velo piedzīvojums “Zaļie dzelzceļi” ir gaidāms 5.augustā. Pasākuma laikā paredzēts, gida pavadībā, doties no Jaunpiebalgas uz Dzērbeni un atpakaļ, pa kādreizējo dzelzceļa līniju Ieriķi – Gulbene.  Vairāk informācijas pieejama vidzeme.com

Vēršam uzmanību, ka daudzas līnijas vēl tiek uzlabotas, kā arī nupat tīrītās līnijas vietām var būt smilšainas un dažos posmos grūtāk izbraucamas – sākoties lietainākam periodam posmi kļūs stingrāki un aptuveni gada laikā segums iegūs vēlamo pamatu. Par konkrētu posmu stāvokli aicinām jautāt vietējā tūrisma informācijas centrā.

Pasākumi tiek rīkoti Igaunijas-Latvijas pārrobežu projekta “Zaļais Dzelzceļš” ietvaros. Projekta mērķis ir  sakārtot bijušās dzelzceļa līniju infrastruktūru Vidzemē un Dienvidigaunijā, kopumā izveidojot aptuveni 750 km garu kopīgu velo/kājāmgājēju maršrutu, kura lielākā daļa ved pa bijušajām dzelzceļa līnijām.

Informāciju sagatavoja: Alise Plaude,
Vidzemes Tūrisma asociācijas biroja vadītāja, Projekta sabiedrisko attiecību speciāliste
 

Šī publikācija atspoguļo autora viedokli. Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.


“Zaļie dzelzceļi lauku teritorijās – Eiropas pieredze un iespējas attīstībai”

 

22.11.2017.

 Alūksnē 22.novembrī projekta “Green railways” (“Zaļie dzelzceļi”) ietvaros kopīgā pārrobežu seminārā tikās tūrisma jomas speciālisti, uzņēmēji un teritoriju, kas atrodas netālu no kādreizējā dzelzceļa, īpašnieki.
Darba semināra mērķis bija sniegt Igaunijas un Latvijas publiskiem un privātiem uzņēmumiem kopainu par Eiropas zaļo dzelzceļu attīstību, kā arī par „Zaļā Dzezceļa”projekta vietējās ekonomikas un tūrisma nozares praktiskajiem ieguvumiem.

Mersedesa Munoza (Mercedes Munoz), Eiropas Zaļo dzelzceļu asociācijas direktore klātesošos iepazīstināja ar 20 gados uzkrāto Eiropas valstu pieredzi bijušo dzelzceļa līniju izmantošanai tūrisma vajadzībām. Viņa uzsvēra privātās-publiskās partnerības nozīmi, jo valsts, pašvaldību iestādes var sekmēt zaļo ceļu izveidi teritorijās, bet ir jābūt uzņēmējiem, kas tālāk šo radīto infrastruktūru spēj izmantot savā uzņēmējdarbībā, sekmīgi to “apaudzējot” ar dažādiem interesantiem piedāvājumiem tūristiem, piemēram, velosipēdu nomas pakalpojumi, īpašas maltītes/ darbnīcas/ suvenīru veikali bijušajās dzelzceļa ēkās, audio-vizuālas instalācijas tuneļos, ceļu izmantošana ziemā – slēpošana, braukšana ar suņu pajūgiem.

Tomass Lelovs (Toomas Lelov), SIA City bike, Igaunija vadītājs dalījās ar perso nīgo pieredzi, kas gūta vairāk kā 15 gadus iznomājot velosipēdus un tūrisma maršrutu izstrādes pakalpojumus. Viņš minēja, ka velo tūristi ļoti novērtē iznomātā velosipēda kvalitāti, tāpat ļoti svarīgi ir drēbju mazgāšanas un velosipēda apkopes un remonta pakalpojumi, daudzi izvēlas arī bagāžas pārvadājumus starp naktsmītnēm. Maršruta izvēlē galveno lomu spēlē tas, lai maršruts neiet pa lielceļiem, automaģistrālēm ar intensīvu satiksmi, un ir pieejamas naktsmītnes, tāpēc, piemēram, starp Rīgu un Tallinu joprojām nav izdevies izveidot pastāvīgu velomaršrutu. Turklāt mūsdienās tūristi vēlas būt dabā, bet tajā pašā laikā baudīt zināmu komfortu, atpūsties pēc pārbraucieniem, nomazgāties, paēst kvalitatīvu ēdienu.

Andris Biedriņš iepazīstināja ar Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļa līnijas vēsturi un norādīja, ka šaursliežu dzelzceļa līnija un regulāri kursējošais vilciens ir nozīmīgs tūrisma apskates objekts un izraisa interesi ne tikai vietējo tūristu acīs. Tāpat viņš klātesošos iepazīstināja ar galvenajām tūrisma produkta attīstības iespējām maršrutā “Gulbene-Alūksne”, kā veiksmīgus piemērus minot tematiskos piedāvājumus un vēsturiskās infrastruktūras atjaunošanu, kas būtu jāturpina, piedāvājot apmeklētājiem vēl plašāku ieskatu šaursliežu vilciena darbībā.

Projekta vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, tā dalībnieki – Latvijas Zaļo ceļu asociācija, Alojas, Alūksnes, Apes, Amatas, Kocēnu, Mazsalacas, Rūjienas, Salacgrīvas, Valkas, Gulbenes, Limbažu, Valmieras, Vecpiebalgas pašvaldības, pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”, Viljandi pilsētas, Viljandi pagasta, Hallistes pagasta, Valgas pilsētas, Taheva pagasta, Monistes pagasta, Moisakilas pagasta pašvaldības un Mulgimaa Arenduskoda MTÜ.

Projekta budžets: 1 174 938,10 euro, Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts – 998 697,36 EUR.

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.


 

Tūrisma uzņēmumus aicina iepazīt projekta “Zaļais dzelzceļš” iespējas

 

 

Trešdien, 22. novembrī, Alūksnes Mākslas skolā notiks Igaunijas – Latvijas programmas projekta “Zaļais dzelzceļš” (Green Railway) tematiskais darba seminārs “Kā attīstīt Zaļo dzelzceļu lauku teritorijās?”.

Seminārā piedalīties aicināti visi Alūksnes novada tūrisma uzņēmēji, kuri vēlas iepazīt zaļo dzelzceļu pieredzi citviet pasaulē un Latvijā, un izzināt, kādas attīstības iespējas šī projekta īstenošana pavērs vietējiem tūrisma uzņēmējiem.
Īpašu uzmanību seminārā plānots pievērst iespējām un problēmām, ar ko varētu saskarties pakalpojumu sniedzēji. Ar Eiropas Zaļo dzelzceļa tīkla attīstību un pieredzē dalīsies Eiropas Zaļo Ceļu asociācijas direktore Mercedesa Munoza. Tā kā šis ir starpvalstu projekts, semināra norise notiks angļu valodā. Lūdzam ar semināra darba kārtību iepazīties programmā.
Pieteikšanās semināram šeit: https://goo.gl/forms/j0hlORAcwaeMn5rD2

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

PROGRAMMA


 

Plāno “Zaļo dzelzceļu” attīstības projektu tūrismam

Evita Aploka,
Alūksnes novada pašvaldības
sabiedrisko attiecību speciāliste
18.09.2017.

 Alūksnes novada pašvaldības pārstāvji 13. septembrī piedalījās projekta “Green railways” (“Zaļie dzelzceļi”) darba seminārā Viljandi, Igaunijā, kurā projekta partneri no Latvijas un Igaunijas apsprieda turpmākās projekta aktivitātes.

Galvenais projekta mērķis ir radīt jaunu un interesantu tūrisma maršrutu, izmantojot kādreizējo šaursliežu dzelzceļa veidotās līnijas Dienvidigaunijā un Vidzemē. Gan vietējie iedzīvotāji, gan ceļotāji varēs izmantot vecā dzelzceļa maršrutu pārgājieniem un velo braucieniem.
Alūksnes novada pašvaldību seminārā pārstāvēja pašvaldības projektu vadītāja Santa Supe un tūrisma informācijas speciāliste Vita Dravniece.
– Maršruts ir apļveida, tā sākuma un beigu posmi savienojas. Tas sastāv no bijušajiem dzelzceļa posmiem un tos savienojošiem pārbraucieniem. Alūksnes – Gulbenes posms ir vienīgais, kuru savieno bānītis ar regulāri kursējošu šaursliežu vilcienu, kas arī ir viena no tūristus piesaistošām atrakcijām. Savukārt Alūksni un Api savieno velomaršruts, kas ies caur Karvu un Rezaku, – stāsta S. Supe.
Maršruta lietotāju ērtībai izgatavos un uzstādīs norādes gan projekta galvenajos posms, kur būs gūstama informācija par tuvāko vietu abos virzienos, gan arī mazākas norādes, kas vēstīs par apskates objektiem maršruta teritorijā un pārbraucieniem starp “Zaļo dzelzceļu” posmiem.
Projekta gaitā tapušā maršruta atpazīstamībai izstrādāts logotips, kura krāsu versijā izmantoti zaļie toņi, dzelzceļa sliežu un robežas motīvs, velobraucējs un kājāmgājējs, kas simbolizē, ka maršrutu var izmantot gan kājāmgājēji, gan velobraucēji.
Lai popularizētu jauno maršrutu, plānots izstrādāt lielās visa maršruta kartes un mazāku reģionu kartes, kopumā tādas būs desmit. Kartes būs pieejamas gan nākamā gada tūrisma izstādēs, gan arī projekta partneru un projekta mājas lapās internetā.
Plānots izstrādāt tūrisma mājas lapu www.greenrailway.eu, kurā būs pieejama pamatinformācija par radīto maršrutu, kartes, saites uz partneru tūrisma informācijas centriem u.c. tūrisma pakalpojumu sniedzējiem. Maršrutu Vidzemes tūrisma asociācija prezentēs nākamā gada tūrisma izstādēs Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Vācijā.
Projekta rezultātā iecerēts izdot rokasgrāmatu par bijušo sliežu līniju revitalizāciju un izmantošanu aktīvās atpūtas piedāvājumā, apkopojot ārvalstu pieredzi, informāciju par potenciāli attīstāmiem maršrutiem, velobraucējiem draudzīgiem tūrisma piedāvājumiem, uzņēmējdarbības iespējām un bijušo dzelzceļa ēku izmantošanu tūrisma vajadzībām, ekonomisko ieguvumu no zaļo dzelzceļu revitalizācijas.
Plānots, ka novembrī Alūksnē notiks projekta “Zaļie dzelzceļi” seminārs tūrisma jomā iesaistītajām personām.

Projekta vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, tā dalībnieki – Latvijas Zaļo ceļu asociācija, Alojas, Alūksnes, Apes, Amatas, Kocēnu, Mazsalacas, Rūjienas, Salacgrīvas, Valkas, Gulbenes, Limbažu, Valmieras, Vecpiebalgas pašvaldības, pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”, Viljandi pilsētas, Viljandi pagasta, Hallistes pagasta, Valgas pilsētas, Taheva pagasta, Monistes pagasta, Moisakilas pagasta pašvaldības un Mulgimaa Arenduskoda MTÜ.
Projekta budžets: 1 174 938,10 EUR, Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts – 998 697,36 EUR.

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.



Alūksnes novads iesaistās jaunā tūrisma maršrutā Vidzemē un Dienvidigaunijā

Evita Aploka,
Alūksnes novada pašvaldības
sabiedrisko attiecību speciāliste

 Alūksnes novada pašvaldība ir iesaistījusies starptautiskā projektā “Zaļie dzelzceļi”, kura mērķis ir divu gadu laikā pamestās dzelzceļa līnijas Vidzemē un Dienvidigaunijā pārvērst par ceļiem, kas izmantojami nemotorizētā tūrisma vajadzībām, kā arī uzlabot jau esošo maršrutu tūrisma infrastruktūru.

  1. aprīlī Limbažu novada bibliotēkā norisinājās projekta atklāšanas pasākums, kurā piedalījās partneri no 16 Vidzemes un astoņām Dienvidigaunijas pašvaldībām. Klātesošos uzrunāja arī pārstāvji no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Tūrisma departamenta, Latvijas Pašvaldību savienības, Rīgas plānošanas reģiona, Vidzemes plānošanas reģiona un Latvijas Zaļo ceļu asociācijas, Valgas pašvaldības un Igaunijas – Latvijas programmas sekretariāta.Īstenojot projektu, izveidosies aptuveni 750 km garš maršruts abās valstīs. Projekta plānotās aktivitātes Latvijā un Igaunijā ietver bijušo dzelzceļa līniju segumu atjaunošanu un piemērošanu nemotorizētajam transportam, koka tiltiņu un margu uzstādīšanu, atpūtas vietu izveidi un bijušo dzelzceļa infrastruktūras objektu uzlabošana, kājāmgājēju, velobraucēju skaitītāju uzstādīšanu, kā arī citas aktivitātes. Tāpat paredzēta maršruta marķēšana dabā, kā arī vietējās un ārvalstu aktivitātes maršruta popularizēšanai.Alūksnes novadā šī projekta ietvaros paredzēts ierīkot divas velosipēdu remontstacijas, kur būtu pieejami dažādi darba rīki sīkam velosipēda remontam un pumpis. Plānots izvietot 70 informatīvās zīmes, lai iezīmētu plānoto maršrutu, kas savieno Alūksni ar Api, kā arī atjaunot marķējumu pa EST-LAT programmas ietvaros izveidoto velomaršrutu. Tāpat paredzēts izgatavot un izvietot četrus katedras tipa stendus posmā Ape – Alūksne ar informāciju par dzelzceļu, tā ēkām, kā arī divus lielformāta informatīvos stendus. Projekta finansējums paredzēts arī Bānīša 115. jubilejas pasākuma norisei, maršruta kopīgai kartei un atsevišķu posmu kartēm, projekta dalībnieku semināram Alūksnē un citām aktivitātēm. Alūksnes novada pašvaldības līdzfinansējums šajā projektā ir 4095 EUR.Atklāšanas pasākumā projektā iesaistīto partneru pārstāvjiem ar velosipēdiem bija iespēja iepazīties ar “Zaļā dzelzceļa” posmu no Limbažu bijušās stacijas līdz Katvaru ezeram, kas ir viens no pirmajiem pilnībā attīrītajiem vecā dzelzceļa posmiem Vidzemē.- Šī posma attīrīšana rāda, ka taka ir noderīga un tiek regulāri izmantota arī ziemā kā slēpošanas trase. Iesaistīšanās Igaunijas – Latvijas pārrobežu projektā dod iespēju būt daļai no vērienīga aktīvās atpūtas tīkla. Zaļo ceļu veidošana sniedz dubultu ieguvumu – šādi tiek sakārtota pamestā infrastruktūra un, ar nosacīti minimāliem līdzekļiem, iegūtas tūrisma takas, kuras izmanto gan vietējie, gan viesi, – pieredzē dalījās Limbažu novada Tūrisma informācijas centra vadītāja Ilze Millere.Projekta “Zaļie dzelzceļi” vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, un tā kopējais budžets ir 1 174 938 EUR, no kuriem 85% līdzfinansē Eiropas Savienība. Projekts norisināsies 26 mēnešus no 01.03.2017 līdz 30.04.2019.



Projekta “Zaļie dzelzceļi” atklāšanas pasākuma dalībnieki Limbažos varēja iepazīties ar veloceļu Limbaži – Katvari, kas ir viens no pirmajiem pilnībā attīrītajiem vecā dzelzceļa posmiem Vidzemē
Nila Smeltera foto

Publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un Igaunijas-Latvijas Programmas Vadošā iestāde nav atbildīga par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.



Projekta dalībnieki iepazinās ar Vennbahn pieredzi

No 4. jūnija līdz 6. jūnijam Vidzemes Tūrisma asociācija kopā ar projekta “Green Railway” partneriem no Vidzemes un Dienvidigaunijas ar velosipēdiem iepazinās ar 125km garo Zaļo ceļu Vennbahn. Šajā pieredzes apmaiņas braucienā piedalījās arī tūrisma informācijas speciāliste Vita Dravniece.

Vennbahn ir kādreizējā dzelzceļa līnija, kas savienoja Vācijas pilsētu Āheni (Aachen) ar pilsētuTroisvierges, kas atrodas Luksemburgas Ziemeļu daļā. Vennbahn lielāko daļu ved pa Vācijas Beļģijas robežu.

Brauciena dalībnieki trīs dienu braucienu veica ar elektroriteņiem (eBike), kura laikā projekta partneri iepazinās un izvērtēja Vennbahn zaļā ceļa infrastruktūru. Liela uzmanība tika pievērsta informācijas stendiem, norādēm, veloceļa marķējumam, kā arī atjaunotajiem tiltiem, un bijušo dzelzceļa staciju tehniskajam stāvoklim, kā arī tika novērtēti pieejamie pakalpojumi, kas tiek piedāvāti maršutā. Īpaša uzmanība tika pievērsta Railbike piedāvātajam braucienam (kas arī tiks ieviesti Latvijā).

Projekta partneriem īpaši noderīga bija tikšanās ar Vennbahn Projekta menedžeri Dany Heck, kurš pastāstīja par Vennbahn izveidošanas vēsturi un dalījās projekta īstenošanas pieredzē.  Gūtā pieredze daudz vairāk palīdz izprast, kādas būtu labākas tūrisma norādes un stendi, kas tiks izvietoti arī Alūksnes novadā. Brauciena laikā iegūtās zināšanas tiks izmantotas, lai izveidotu “Zaļā Dzelzceļa” maršrutu Latvijā un Dienvidigaunijā.

Brauciens tika organizēts Igaunijas – Latvijas projekts “Green Railway” ietvaros, kas paredz bijušo dzelzceļa līniju infrastruktūras sakārtošanu Vidzemē un Dienvidigaunijā, kopumā izveidojot aptuveni 750 km garu kopīgu velo/kājāmgājēju maršrutu, kura lielākā daļa ved pa bijušajām dzelzceļa līnijām.

Publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un Igaunijas-Latvijas Programmas Vadošā iestāde nav atbildīga par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.