Alūksnes novada domes Tautsaimniecības komitejas sēdē 15. februārī deputāti vienbalsīgi lēma atbalstīt un uz domes sēdi virzīt ieceri par Alūksnes dzelzceļa stacijas industriālā mantojuma infrastruktūras attīstību.
Komitejas sēdē par iecerēm, kas saistās ar kādreizējā elevatora ēkas un tai piegulošās teritorijas attīstību, stāstīja Jānis Priede, biedrības OAF un Antīko automobiļu kluba pārstāvis. Viņš deputātus iepazīstināja ar plānu ēkā drīzumā izveidot retro automobiļu muzeju, kurā eksponētu dažādos gadu desmitos ražotu automobiļu modeļus, sākot no auto pirmsākumiem pasaulē līdz pēckara laika un citiem interesantiem auto modeļiem, papildinot to ar gleznu ekspozīcijām. J. Priede pastāstīja arī par vēlmi papildināt retro automašīnu ekspozīciju ar tvaika lokomotīvi, kas būtu ikdienā apskatāma Alūksnē, un, ja pašvaldība šādu ideju atbalstītu, arī depo būvniecību un šaursliežu dzelzceļa maršruta Alūksne-Valka neliela posma atjaunošanu vecā dzelzceļa trasē Alūksnē.
Spēkā esošā teritorijas plānojuma sastāvā esošajā Alūksnes pilsētas zonējumā vecā dzelzceļa trase no Tālavas ielas līdz Rīgas ielai ir iezīmēta kā plānotā pilsētas apvedceļa teritorija, vienlaikus arī kā gājēju un veloceļš. 2015. gadā pēc Valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts ceļi” pasūtījuma veiktās izpētes rezultāti parādīja, ka apvedceļa izbūve Alūksnes pilsētas teritorijā līdz 2035. gadam nav ekonomiski pamatojama. Teritorija izmantojama atbilstoši Transporta infrastruktūras funkcionālam zonējumam, kas paredzēts visu veidu transportlīdzekļu un gājēju satiksmei un ietver gan ielu un dzelzceļu izbūvi gan to apkalpošanai nepieciešamās būves.
Apvedceļa būvniecība šajā vietā principiāli ierobežotu antīkās tehnikas un mākslas muzeja attīstības iespējas. Turklāt apvedceļš šajā maršrutā neatrisinātu nepieciešamību novirzīt tranzīta kravu plūsmu ārpus pilsētas, jo vecās dzelzceļa trases apkaimē ir blīva privātmāju apbūve abpus uzbērumam, līdz ar to tranzītkravu plūsma arvien saglabātos kā traucēklis noteiktai daļai pilsētas iedzīvotāju.
– Aicinām Alūksnes pašvaldību izvērtēt, vai lielāks ieguvums nebūs šaursliežu dzelzceļa trases vietu saglabāt kā tūrisma trasi, kur varētu atrasties gan šaursliežu dzelzceļa posms, gan gājēju un veloceliņš. Piedāvājam sadarbību dzelzceļa vēstures un industriālā mantojuma ekspozīcijas izveidei – ar eksponātiem un iespēju organizēt tūristiem īsu pārbraucienu ar tvaika lokomotīves vilktu salonvagonu. Neatkarīgi no esošā šaursliežu dzelzceļa ilgtspējas darboties nākotnē, šādā gadījumā Alūksnes pilsēta būtu droša, ka saglabāsies viens no tūristu iecienītiem izklaides veidiem – funkcionējošs šaursliežu dzelzceļš, – uzsvēra biedrības pārstāvis Jānis Priede.
Alūksnes novada pašvaldība pēdējo gadu laikā mērķtiecīgi ir attīstījusi dzelzceļa stacijas apkārtni Alūksnē – atjaunotajā bagāžas šķūnī ierīkota šaursliežu dzelzceļam veltīta ekspozīcija, atjaunota stacijas ēka, kas aktīvajā sezonā nodrošina ēdināšanas pakalpojumu, labiekārtota stacijas apkārtne, ierīkota tvaika lokomotīves ūdens uzpildīšanas vieta. Pašvaldība nozīmīgus plānus saista arī ar citu stacijas tuvumā esošu teritoriju, kur paredzēts sakārtot degradētu zonu un uzņēmējdarbības atbalstam uzbūvēt biznesa staciju jeb ražošanas ēku mazajiem uzņēmējiem. Līdz ar to elevatora ēkas kā lieliska industriālā mantojuma objekta tapšana par retro auto muzeju, tāpat arī biedrības tālākās ieceres atjaunot nelielu dzelzceļa sliežu posmu Valkas virzienā, kas būtu izmantojams nelieliem tūrisma braucieniem ar tvaika lokomotīvi un salonvagonu, šo uzņemto Alūksnes dzelzceļa stacijas apkaimes attīstības gaitu veiksmīgi papildinātu.
Lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par šo ieceri, esam izveidojuši aptauju. Anketu atradīsiet ŠEIT. Lūgums aizpildīt to līdz 24. februārim.
Sagatavoja: Sanita SPUDIŅA,
Alūksnes novada pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste