OKTOBRIS “SPRĪDĪTĪ” – MĀCĀMIES DZĪVOT SASKAŅĀ AR DABU - Alūksnes novads

OKTOBRIS “SPRĪDĪTĪ” – MĀCĀMIES DZĪVOT SASKAŅĀ AR DABU

Rudens ir pārmaiņu laiks – dabā, cilvēkos un arī cilvēku domāšanā. Oktobrī pirmsskolas izglītības iestādē “SPRĪDĪTIS” valdīja aktīva, izzinoša un radoša noskaņa, turpinot darbus Ekoskolas programmas ietvaros.

Mēneša tēma – pārtika. Tās ietvaros gan bērni, gan pieaugušie tika mudināti ielūkoties dziļāk dabas procesos un saprast, kā mūsu ikdienas izvēles ietekmē apkārtējo vidi.

Oktobra sākumā bērnus apciemoja Ezītis (skolotāja palīgs Inese RĒPSE), kas ar video vēstījumu aicināja iepazīt Ekotēmu “Pārtika” https://ej.uz/oktobris_pārtika_sākums. Ezītis kļuva par uzticamu ceļabiedru, viņš ne tikai mācīja, bet arī iedrošināja mācīties. Mēneša gaitā tika vēroti bērnu darbi un rīcība, bet noslēgumā Ezītis ar video sveicienu dalījās pārdomās par paveikto https://ej.uz/oktobris_pārtika_atskats

Mācoties par bioloģisko daudzveidību, bērni izmantoja didaktisko spēli “Kas aug dārzā, kas mežā?”. Šķirojot kartītes ar augiem, dārzeņiem, ogām un sēnēm, bērni uzzināja, kur katrs augs aug, veicinot izpratni par dabas vērtībām un to saglabāšanas nozīmīgumu.

Mūsu bērni mācās caur darbību – vērojot, rotaļājoties un sarunājoties. Viņu zinātkārās acis un rociņas kļūst par pētnieku instrumentiem, kas palīdz atklāt dabas noslēpumus.

Īpašu prieku bērniem sagādāja eksperiments “Dīgstošā pupiņa”. Bērni iestādīja pupu vai zirni un ik dienu vēroja, kā tā uzbriest, dīgst, izdzen saknītes un lapas. Šis dabas process viņiem bija liels atklājums, pašu acīm redzēt, kā no mazas sēkliņas rodas jauna dzīvība.

 

Tika turpināti arī darbi, kas iesākti pagājušajā mēnesī, septiņas grupas sakopa savas dobes un iesēja augus, kas pārziemos. Bērnu un pedagogu uzdevums bija vienoties un kopīgi plānot ar citām grupām, ko sēt un kā rūpēties par iesēto. Kopīga darbošanās mūs vieno un rada atbildības sajūtu par kopīgo vidi, par zemi, kas ir daļa no mums.

  1. oktobris “SPRĪDĪTĪ” bija gardu aromātu un rosības pilns, tika atzīmēta Putras diena. Bērni iepazina dažādus graudaugus, mācījās atšķirt, kā izskatās dažādi graudi un kā no katra top citi pārtikas produkti. Viņi uzzināja, ka arī grauda dzīves ciklam, no sēšanas līdz ražas novākšanai, ir nepieciešams dažādu augu, kukaiņu un putnu atbalsts, kā arī liela nozīme ir augsnei, kas palīdz graudiem augt.

Kāda no grupa gatavoja savu putru, pievienojot sezonas ogas un augļus. Citas grupas degustēja putras un balsoja, kura garšo vislabāk gan bērniem, gan pieaugušajiem.

Viens no Ekoskolas oktobra uzdevumiem bija pagatavot katrai grupai kādu sezonālu ēdienu, tajā iekļaujot vietējās rudens veltes. Receptes tika zīmētas, pierakstītas, ēdieni pagatavoti un kopīgi baudīts gatavošanas process. Tā tapa “Sprīdīša recepšu grāmata”, kurā smelties idejas, kā izmantot novākto ražu. https://ej.uz/recepšu_grāmata_oktobris 

Mācoties par atbildīgu pārtikas izmantošanu, bērni piedalījās spēlē “Gudrais ledusskapis”, kur šķiroja produktu attēlus pēc principa: “Apēd tagad”, “Apēd vēlāk”, “Var uzglabāt ilgstoši”. Šī aktivitāte palīdzēja izprast pārtikas kategorijas, realizācijas termiņus un veidus, kā samazināt pārtikas atkritumus, plānot maltītes un cienīt to, ko daba dod.

Savukārt LIFE integrētā projekta “Atkritumi kā resursi Latvijā – reģionālās ilgtspējas un aprites veicināšana, ieviešot atkritumus kā resursu izmantošanas koncepciju” (LIFE WasteTo Resources IP, LIFE20 IPE/LV/000014) ietvaros bērni un skolotāji svēra pārtikas atkritumus, analizēja rezultātus un kopīgi izstrādāja ieteikumus pārtikas atkritumu samazināšanai. Šie ieteikumi tika nodoti ēdināšanas uzņēmuma “Baltic Restaurants Catering SIA” struktūrvienības vadītājai A.RASAI.

Mēneša izskaņā notika putnu būrīšu noņemšana restaurācijai un lietus ūdens tvertņu sagatavošana ziemai. Šie darbi šķiet nelieli, taču tie atgādina, rūpes par dabu turpinās arī tad, kad zeme atpūšas. Katrs solis, katra rīcība ir daļa no lielāka mērķa, dzīvot saskaņā ar dabu.

Oktobris “Sprīdītī” bija ne tikai zināšanu, bet arī pārdomu laiks. Bērni mācījās par bioloģisko daudzveidību, pārtiku un tās ceļu no sēkliņas līdz galdam. Skolotāji meklēja jaunus veidus, kā mācīt caur rīcību, kopā sapratām, ka lielas pārmaiņas sākas tieši šeit, bērnu rokās, kas iemācās sēt, rūpēties un domāt zaļi.

“Sprīdītis” turpina savu ceļu kā Ekoskola, kur katra diena ir iespēja dzīvot tuvāk dabai, cienīt tās dotos labumus un mācīties būt pateicīgiem.

Jo tieši tā sākas lielas pārmaiņas, ar vienu mazu Sprīdīti, kurš tic, ka labāka pasaule sākas viņa paša rīcībā.

Sagatavoja: Ekopadomes skolotāja, atbildīgā par tēmu Pārtika Beāte KAPARŠMITE

Skip to content