Lai ieinteresētu bērnus lasīt grāmatas, septembri iesākām ar tēmu “Grāmatas”, ko noskaidrojām ar mīklas palīdzību. Bērni izteica savas domas, jautājumus par tēmu “Grāmatas”, ko gribētu uzzināt, ko vēlētos iemācīties un tā radās izzinošie jautājumi, uz kuriem mēģinājām rast atbildes mēneša garumā. Sākumā pārrunājām, kā atšķirt pasaku no stāsta, kā izskatās dzejolis un kā atpazīt enciklopēdiju no citām grāmatām. Sašķirojām grāmatas savas grupas bibliotēkā – pasakas, dzejoļi, enciklopēdijas, stāsti, mācību grāmatas (dažādas ābeces, grāmatas par burtiem, cipariem). Pārrunājām, kādi ir galvenie varoņi no grupā pieejamajām un populārākajām pasaku grāmatām. Bērni izvēlējās grāmatu un aprakstīja tās vāku – ko es redzu, kas, manuprāt, notiks šajā grāmatā. Meklējām atbildes uz izzinošajiem jautājumiem, piemēram, kas ir neparasta grāmata. Aplūkojot grupas telpā esošās grāmatas, noskaidrojām, ka “neparasta” grāmata ir, piemēram, ar trafaretiem, ar puzlēm, ar pulksteni, ar lodziņiem, ar skaņu u.c.) Apguvām jaunus svešvārdus, saistītus ar grāmatām, bibliotēku (piemēram, eksperts, ilustrators, mandala).
Uzzinājām, kā top grāmatas, kā rodas papīrs. Vērojām video vietnē soma.lv – kā izgatavo papīru, izglītojošu īsfilmu “Papīra ceļš“, kurā skaidrota papīra un kartona atkritumu pārstrādes nozīme, kā arī parādīts, kas notiek ar sašķiroto makulatūru – kā tā pārtop jaunos, vērtīgos resursos, saudzējot dabu un ietaupot enerģiju. Īsfilmā “Papīra ceļš” uzzinājām, cik daudz dažādu lietu var saražot otrreiz pārstrādājot makulatūru. Pārrunājām redzēto, bērni atbildēja uz jautājumiem. Veicām eksperimentus ar ūdeni un papīru, salīdzinājām dažādus papīrus. Vēroja dažādu papīru paraugus (kreppapīrs, līmpapīrs, smilšpapīrs, samta papīrs u.c.), bērni aptaustīja tos, pārrunāja nosaukumus. Pārbaudījām, kā dažādi papīri uzsūc ūdeni, kā tie plīst (kartons, salvete, kopējamais papīrs, sviestpapīrs, kreppapīrs u.c.). Bērni prognozēja skaitu, cik salvetes jāuzliek uz ūdens, lai nenogrimtu priekšmets, kurš ūdenī grimst. Vēroja, kas notiek, ja uz ūdens glāzes uzliek papīru un to turot apgriež otrādi.
Rosinājām pastāstīt par grāmatas, pasakas saturu, daiļdarbu galvenajiem varoņiem. Bērni klausījās V. Līvzemnieka dzejoli “Ceļš uz pasaku”, kopīgi pārrunājām dzejoļa saturu. Bērni iztēlojās un stāstīja, kā izskatās “mājiņa uz vistas kājas”, kas tajā dzīvo, kā izskatās šī persona, ko dara, kā izskatās “burtu mežs”, ar ko tas atšķiras no parastā meža, kā izskatās “burvju lādīte”, kas tajā ir iekšā, kādus “zilus brīnumus” tā dara. Bērni izvēlējās, kuru ainu no dzejoļa attēlos zīmējumā. Katrs pagatavoja savu pasaku (bilžu) grāmatu – noformēja grāmatas vāku, īstenoja ideju, stāstīja pasaku. Zīmēja savu portretu un izveidoja “Laimīgās zemes” grāmatu. Neizpalika arī uzdevums mājās “Uzzīmē zīmējumu paša izdomātam stāstam”. Ar atnesto darbiņu bērni dalījās rīta aplī. Bērni apguva dažādus dzejoļus par burtiem, grāmatām. Lasījām bērnu žūrijas grāmatas, izteica savas domas par grāmatas saturu, ilustrācijām, kas patika.
Grupā norit aktivitāte “Lasītprieks!” – bērni izvēlas grāmatu lasīšanai, ieraksta grāmatas nosaukumu pašu izveidotajā lasītāja kartē, lasa aptuveni 15 – 20 minūtes dienā. Lasīja, nosauca burtus, vēroja attēlus, grāmatnīcā nopirktajai grāmatai. Nodarbībā pie interaktīvās tāfeles spēlējām spēli “Izvēlies vārdu!“, spēles par transportlīdzekļiem, cipariem, atrodi pāri – lielie un mazie burti. Spēlējām rotaļu “Burtiņa dzimšanas diena” (B.Brice, L.Sauliete).
Bērni praktiski darbojās pašu izveidotajā grāmatu veikalā – grāmatnīcā, veidojām izpratni par vērtību (cena, atlikums). Bērni vispirms izgatavoja maciņu, tad naudu. Iepirkās grāmatnīcā, skaitīja naudu, lai nopirktu grāmatu pēc savas izvēles.
Radošajos darbos izmantojām otrreiz izmantojamos materiālus – kartona rullīšus, kafijas aparāta filtrus, devām “otru dzīvi” vecajām grāmatām. Locījām grāmatām lapas un papildinājām ar dekorācijām.
Iesaistījāmies veselīga ēdiena pagatavošanā no vietējiem augļiem. Gatavoja recepšu grāmatiņu “Augļu salāti”, rakstīja sastāvdaļas.
Apmeklējām bibliotēku, iepazināmies ar bērnu žūrijas grāmatu – I. Zanderes, A. Meleces dzejoļu grāmatu “Ceļotājs Čemodāns”.
Mēneša noslēgumā spēlējām viktorīnu par tēmu “Grāmatas”, bērni atbildēja uz jautājumiem, pamatoja savu atbildi.
Secinājām, ka burti ir kā draugi – kad tos iepazīsti, tie palīdz lasīt grāmatas un atklāt jaunu pasauli, bet grāmatas ir kā burvju atslēgas, kas atver durvis uz pasaku valstību, piedzīvojumiem, jauniem draugiem.
Prezentējām septembra mēnesī apgūto nelielā koncertā “Grāmata, grāmatiņa”, ko rādījām 1.klases bērniem Alūksnes pilsētas bibliotēkā un grupas vecākiem iestādē.
Sagatavoja: 10.grupas skolotājas Indra FRUNZA, Agnese SPRICE