MEŽA MĀTES GRUPAS BĒRNU DARBI - Alūksnes novads

MEŽA MĀTES GRUPAS BĒRNU DARBI

2025./2026. mācību gada  1.pusgads 

Septembris – TRANSPORTS.

Mācās pašvadīti vai sadarbojoties veikt uzdevumus no dažādām mācību jomām. Bērni aktīvi attīsta dažādas prasmes, pētot augus, dzīvo radību, pētījumi ar dažādiem laukumā pieejamajiem dabas materiāliem  Āra virtuvē. Iesaistoties augu audzēšana, kopšanā, novākšanā mini dobju kastēs. Rotaļājoties laukumā ar bumbām, vingrojot vingrošanas ierīcēs.

Lai mazinātu transporta kaitīgo izmešu daudzumu apkārtējā vidē, regulāri dodamies pastaigās un veicam dažādus apkārtējās vides likumsakarību pētīšanas uzdevumus. Ekspedīcija uz mežu. Pastaigās meklējām invazīvās sugas augu zeltslotiņu, iesūtījām Ekopadomei foto un adreses.

Ekspedīcijā uz mežu devāmies ar PĒTNIEKU SOMĀM. Bērni mācījās patstāvīgi izņemt, sakārtot dabas pētīšanas instrumentus: lupu, binokli,  kukaiņu pētāmo trauciņu,  pamatnes sēdēšanai, zīmēšanai, pierakstiem u.c.

Ieejot mežā, bērni mācījās uzmanības noturības spēli: ”Jo klusāk uzvedīsies un iesi, jo vairāk dzirdēsi un pamanīsi!” Ilgi nebija jāgaida, kad tālumā saklausījām  dīvainas skaņas, kas atgādināja meža cūkas rukšķēšanu. Kopā ar pieaugušo vienojās par rīcību neparedzētos gadījumos.

Rezultātā atklājās, ka tas ir Cūkmens, kurš aicināja iesaistīties “CŪKMENA DETEKTĪVOS” AS ”Latvijas valsts meži” Ekoprogrammā pirmsskolām, lai rosinātu bērnos atbildību pret vidi, vairojot atbildību par vērtīgo un lieko dabā. Lai soli pa solim atklātu dažādus meža noslēpumus. Bērni saņēma darba lapu “Kam nav jābūt mežā?”.

Mežā bērni mācījās praktiski izmantot gūtās zināšanas: uzvedības noteikumi mežā, saskarsme ar nepazīstamiem augiem, sēnēm, drošības pasākumi uzmanoties no ērcēm. Guva priekšstatu par rīcību, ja redz meža zvērus. Mācījās ieklausīties meža skaņās, putnu balsīs.

Pilnveidoja braukšanas prasmes ar velosipēdu, skrejriteni un tiem saistītajiem ceļu satiksmes noteikumiem velosipēdistiem. Dienā bez auto veica dažādus uzdevumus iestādes Velo trasē un pēc uzdevumu izpildes saņēma “Velosipēdista apliecības”.

Mēneša laikā bērni kopā ar pedagogiem piedalījās aktivitātē “Bingo: atrodi un atzīmē!”, kuras laikā devās pastaigās, vēroja apkārtējo vidi un meklēja norādītās lietas. Bērniem bija  jāatrod ceļa zīmes, dabas elementi un jāmācās būt vērīgiem, jo bija jāatrod invazīvais augs Zeltslotiņa.

Bērni paši gatavoja spēli ”Bingo”. Zīmēja attēlus, kurus vajadzēs pamanīt pastaigas laikā. Devās pastaigā līdz dzelzceļam, kur pētīja vilciena ietekmi uz apkārtējo augu vidi. Pētījums tika salīdzināts ar pļavas augiem pie iestādes, nenopļautā zālājā daļā.

 

Oktobris – PĀRTIKA.

Rudens laikā pagalmā darba daudz. Bērni novāca pupu vigvamu, lobīja pupas no pākstīm, bet secināja, ka nav nogatavojušās, jo vēlu izdīga, nepaspēja izaugt un salna apsaldēja. 

Lielu interesi un pilnveidot prasmi spriest, vērot, secināt bērniem sagādāja eksperiments “Dīgstošā pupa”. Bērni iestādīja pupu vai zirni un ik dienu vēroja, kā tā uzbriest, dīgst, izdzen saknītes un cenšas izaugt ar katru dienu garāka, dzīt lapas.  

Mācoties par atbildīgu pārtikas izmantošanu, bērni gatavoja plakātu “Gudrais ledusskapis”, grieza attēlus no bukletiem. Šķiroja produktu attēlus pēc principa: “Apēd tagad”, “Apēd vēlāk”, “Var uzglabāt ilgstoši”. Šī aktivitāte palīdzēja izprast pārtikas kategorijas, realizācijas termiņus un veidus, kā samazināt pārtikas atkritumus, plānot maltītes un cienīt to, ko daba dod. 

Ar lielu degsmi bērni lasīja ābolus, kuri aug bērnudārza pagalmā, lai nav jāizmet kompostā. Izprata, cik liela nozīme ir vietējās pārtikas audzēšanai. Likām kastēs un maisos, izveidojām video un aicinājām visus iestādē lietot tos pārtikā, piedāvāt vecākiem. 

Putras dienas ietvaros mēneša laikā bērni degustēja, atzīmēja diagrammā kā garšo dažādas putras,  rādīja arī vecākiem, to varēja aplūkot katru dienu. Pētīja labību, graudus, no kuriem tās iegūtas. Izzināja kā aug labība. Noskaidroja graudaugu nozīmi veselībai. 

Mācību procesu interesantāku darīja darbošanās  ar robotiem PHOTON, SPHERO INDI un piedalīšanās ESF+ projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” nodarbībā ”Burbuļu  maize – rauga darbības rezultāts”. 

Nodarbības vadītāja Agita KOĻESŅIKOVA bija sagatavojusi materiālus, lai bērniem, sadarbojoties pa pāriem, būtu iespēja veikt eksperimentu -”atdzīvināt” raugu, piebarojot to ar cukuru. Bērniem bija iespēja trenēt pacietību, uzmanīgi vērojot, pamanot izmaiņas, salīdzinot un skaidrojot, kāpēc piepūšas balons uz ierauga pudeles un izdarot secinājumus. Mācījāmies no miltiem, silta ūdens un “atdzīvināta” rauga  samīcīt mīklu, lai varētu izcept bulciņas, pīrāgus. Eksperimenta pudeles devām uz mājām, lai var izcept maizīti mājās. Ar interesi iepazināmies ar maizes cepšanas tradīcijām Latvijā, bija iespēja apskatīt foto ar mūsdienu un sendienu maizes cepšanas darbarīkiem un maizes veidiem, izgaršot saldas un sāļas bulciņas, salīdzināt tās, dalīties savā pieredzē. Pēc nodarbības, grupās no savas pagatavotās mīklas cepām maizītes, gatavojām receptes bukletu, noskatījāmies videofilmu par rauga maizes tapšanu. 

Decembris – VIDE UN VESELĪGS DZĪVESVEIDS.

Gatavojoties Ziemassvētkiem, kopā ar bērniem izvirzījām dažādus uzdevumus. Viens no tiem bija rotāt telpas, gatavot svētku Gaidīšanas kalendāru ar uzdevumiem. Radās ideja pašiem šūt Ziemassvētku zeķes.  

Šo aktivitāti apvienojām ar dalību SIA “ZAAO” Dabas un tehnoloģiju parka “URDA”  vides akcijā ‘’Lupatiņu blēņu stāsti’’ pirmsskolas vecuma bērniem. 

Kopā ar iestādes veļas pārzini Āriju ZĀLĪTI un Justa AŅISTRATOVA mammu pētījām dažādus audumu atgriezumus un kopā prātojām, kā izmantot novalkātas džinsu bikses. Bērni ar interesi pētīja šujmašīnas uzbūvi, uzdeva jautājumus un praktiskā darbībā piedalījās savas Ziemassvētku zeķes šūšanā un dekorēšanā. Rezultātā izveidojās skaists rotājums. Vecāki tika aicināti pierakstīties, pēc izvēles un iespējām,  palīdzēt bērniem sagatavot uzdevumus. Katrs bērns noteiktā dienā bija galvenais Rūķu palīgs un stāstīja, rādīja, palīdzēja pārējiem, kā uzdevums paveicams, ja nepieciešams, aicināja droši palūgt palīdzību pieaugušajiem. 

Sagatavoja: Alūksnes PII “Sprīdītis” 5.grupas skolotājas Jolanta APSĪTE, Liene TOMIŅA. 

 

 

 

Skip to content