Adaptācijas periods pirmsskolā ir svarīgs solis bērnu attīstībā, kas ietver jaunu prasmju apguvi un pielāgošanos jaunai videi. Bērni no 1,5 līdz 2 gadiem ir ļoti jutīgi pret izmaiņām savā ikdienā, tāpēc adaptācijas periods, uzsākot bērnudārzu var būt izaicinājums gan bērnam, gan vecākiem. Tomēr, ar pareizu pieeju un atbalstu, šis posms var noritēt veiksmīgi, un bērns pakāpeniski iemācās tikt galā ar jaunajām situācijām un attīstīt svarīgas sociālās un emocionālās prasmes.
Podiņapmācība – solis uz priekšu
Viens no svarīgākajiem notikumiem šajā vecumā ir podiņapmācība, šī vecuma bērni bieži vien sāk apgūt pašaprūpes prasmes, un podiņapmācība ir lielisks solis uz to. Tā ir viena no pirmajām neatkarības izpausmēm, kas palīdz bērniem gūt pašpārliecinātību un veido viņu fizisko un emocionālo attīstību. Mūsu gadījumā podiņapmācība ir noritējusi labi, vairāki bērni apguvuši nepieciešamās prasmes, lai izmantotu podiņu. Vecāki atzīst, ka tas ir bijis solis uz priekšu, jo bērns kļūst patstāvīgāks un drošāks ikdienas dzīvē.
Adaptācijas process un bērnu iekļaušanās
Adaptācijas posms pirmsskolā nebija viegls, kā tas bieži notiek šajā vecumā. Bērniem ir nepieciešams laiks, lai pierastu pie jauniem cilvēkiem, vietām un notikumiem, tāpēc nav nekas neparasts, ka sākotnēji rodas zināmas grūtības. Daudzi bērni šajā vecumā ir ļoti pieķērušies mājām un vecākiem, kas var radīt stresu, kad viņiem ir jāatrodas svešā vidē bez vecākiem klāt. Tomēr šis adaptācijas posms ir bijis pakāpenisks un, pamazām, bērns pierod pie jaunās vides. Vides maiņa, jauni cilvēki un ikdienas rutīnas saglabāšana palīdz bērnam justies droši un stabilitāti. Bērni ir pieņēmuši grupas darbiniekus un grupas vidi sev apkārt. Iekļaušanās grupā noritējusi, izmantojot dažādas aktivitātes, kas palīdz bērnam justies pieņemtam un saprastam.
Emociju izpratne ar pārmaiņu procesa “Līderis manī” kartītēm
Viena no efektīvākajām metodēm, ko bērni viegli pieņēmuši, ir pārmaiņu procesa “Līderis manī” emociju kartītes. Šī metode palīdz bērniem izprast savas emocijas un attiecīgi izpaust tās. Tās ļauj bērniem nosaukt savas jūtas un saprast, kā rīkoties, kad viņi piedzīvo dažādas emocijas, piemēram, dusmas, prieku vai skumjas. Emociju izpratne šajā vecumā ir ļoti svarīga, jo tas palīdz bērniem attīstīt emocionālo inteliģenci un spēju tikt galā ar savām jūtām, kas ir būtiski ne tikai pirmsskolas vidē, bet arī turpmākajā dzīvē. Bērni ļoti ātri pierod pie šo kartīšu izmantošanas un iemācās tās efektīvi izmantot ikdienā, parādot savas sajūtas uz tām.
Ziemassvētku pasākums – ģimeniska svētku atmosfēra
Ziemassvētku gaidīšanas laiks pirmsskolā bija piepildīts ar prieku, smaidiem un radošām aktivitātēm. Šogad grupas Ziemassvētku pasākums tika organizēts ļoti īpaši – ģimeniskā, silti noskaņotā vidē, kurā mazie bērni kopā ar skolotājām un saviem draugiem svinēja šos burvīgos svētkus. Pasākums bija pilns ar dziesmām, dejām, radošām aktivitātēm un patīkamām pārsteigumiem.
Svētku norises laikā bērni dziedāja Ziemassvētku dziesmas, vienu no kurām mazie izpildīja ar īpašu sajūtu – “Rūķa darbi”. Šī dziesma bija viena no bērnu mīļākajām, jo tās ritmiskā melodija un jautras kustības radīja prieku bērniem. Arī dejas bija pilnas prieka, īpaši populāra bija “Cepam, cepam piparkūkas”, kur bērni kā īsti mazi rūķi dejoja, kustējās un pētīja, kā piparkūkas tiek gatavotas.
Pasākuma laikā vecāki bija sarūpējuši gardus cienastus un skolotājas kopā ar bērniem klāja galdu, kas bija pilns ar piparkūkām, maizītēm un siltiem dzērieniem. Kopīgi cepot piparkūkas, bērni ne tikai izbaudīja kulināro procesu, bet arī iemācījās sadarboties un palīdzēt viens otram, veidojot gan smieklīgas, gan sirsnīgas formas piparkūkas.
Pasākums bija kā īsts svētku mirklis, kas veicināja kopā būšanas sajūtu, radot bērniem neaizmirstamas atmiņas. Tas bija brīdis, kad visi jutās kā liela ģimene, kopā svinot ziemas brīnumu un sniedzot bērniem iespēju izpaust savu radošumu un emocijas, kas vēl vairāk veicināja viņu iekļaušanos un attīstību grupā.
Uz sadarbību turpmāk! 😊
Sagatavoja: 8.grupas skolotājas Laura OZOLIŅA, Sanita DRUNKA