12. oktobrī Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) pārstāvji tikās ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu, lai iepazīstinātu ar transports pēc pieprasījuma pilotprojekta rezultātiem un secinājumiem, kā arī rosināja veidot atbalsta mehānismu mobilitātes nodrošināšanai lauku teritorijās. Īstenotā pilotprojekta rezultāti uzskatāmi parāda, ka pieprasījums pēc pasažieru pārvadājumiem pastāv arī attālās un mazapdzīvotās lauku teritorijās.
VPR pārstāvji izteica priekšlikumu integrēt transports pēc pieprasījuma pakalpojumu esošajā sabiedriskā transporta sistēmā, piedāvājot šo pakalpojumu vietās, kur sabiedriskais autobuss nav pieejams un teritorijās, kurās esošie reisi gandrīz pilnībā tiek dotēti no valsts.
Satiksmes ministrs klātesošajiem norādīja, ka transports pēc pieprasījuma pakalpojuma administrēšana būtu jāveic plānošanas reģioniem, kam piekrita arī VPR administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede, vienlaikus norādot, ka pašvaldības pārzina savu teritoriju un spēj vislabāk novērtēt iedzīvotāju vajadzības. “Centralizēta plānošana vietējiem risinājumiem nav un nebūs piemērota,” norādīja G. Kalniņa-Priede. Satiksmes ministrs rosināja izvērtēt nepieciešamās izmaiņas likumdošanā, lai transports pēc pieprasījuma pakalpojumu varētu integrēt sabiedriskajā pasažieru pārvadājumu sistēmā, atgādinot, ka šobrīd joprojām grozījumiem ir atvērts sabiedrisko pasažieru pārvadājumu likums.
Tāpat VPR pārstāvji sarunas laikā norādīja, ka pasažieru pārvadājumu pieprasījumu nevar konstatēt ar regulārajiem sabiedriskā autobusa maršrutiem, jo šāds piedāvājums, diemžēl, ne vienmēr atbilst iedzīvotāju vajadzībām. Ja sabiedriskā autobusa reisā ir maz pasažieru, tas nenozīmē, ka nav pieprasījuma pēc transporta pakalpojumiem, bet drīzāk liecina par nepiemērotu piedāvājumu. Sabiedriskā transporta sistēmai ir jākļūst elastīgākai, lai tā atbilstu iedzīvotāju vajadzībām un nodrošinātu efektīvāku resursu izmantošanu.
Komentējot ministrijas ieceri no 2021. gada atsevišķos reisos reģionos ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu, transporta eksperte Kristīne Malnača tikšanās laikā norādīja: “Nākotnē plānotie bezmaksas reisi mazapdzīvotās lauku teritorijās varētu izrādīties risinājums, kas ir domāts visiem, bet īsti neder nevienam. Tie varētu tikt aizstāti ar transports pēc pieprasījuma pakalpojumu, nodrošinot lietderīgāku un efektīvāku resursu izmantošanu.”
Tikšanās laikā projekta MAMBA (Interreg BJR programma 2014-2020) un pilotaktivitātes “transports pēc pieprasījuma” vadītāja Līga Puriņa-Purīte klātesošajiem norādīja, ka ļoti būtiska ir sadarbība ar vietējo pašvaldību, kā arī tas, ka pakalpojuma piedāvājuma veidošanā tika iesaistīti paši iedzīvotāji. Lielu nozīmi spēlēja arī dispečers, kas personīgi uzklausīja katru iedzīvotāja vajadzību. L. Puriņa-Purīte: “Ja iedzīvotāju zvani nonāktu kādā lielā centrālē vai arī pieprasījums būtu jāveic elektroniski, visticamāk, ka transports pēc pieprasījuma lietotāju skaits būtu krietni mazāks.”
Jāatgādina, ka projekta MAMBA partneri Latvijā bija arī Autotransporta direkcija, kuras atbildībā bija projektā iesaistīto Baltijas jūras reģionā dalībvalstu līdzšinējā juridiskā ietvara izpēte. Uzdevums tika veikts ar mērķi apzināt šī brīža šķēršļus, ko rada normatīvo aktu bāze un sniegt priekšlikumus par to, kādas izmaiņas likumdošanā būtu nepieciešamas, lai lauku teritorijās Eiropā, tostarp arī Latvijā, varētu iedzīvināt tādus alternatīvus mobilitātes risinājumus, kāds ir arī transports pēc pieprasījuma.
12. oktobra sanāksmē Vidzemes plānošanas reģionu pārstāvēja VPR administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede, projekta vadītāja Līga Puriņa-Purīte, transporta eksperte Kristīne Malnača, savukārt Satiksmes ministriju – satiksmes ministrs Tālis Linkaits, parlamentārais sekretārs Jānis Butāns, padomnieks juridiskajos jautājumos Uģis Upenieks, ministra padomniece stratēģiskās komunikācijas jautājumos Ilze Salna un ministra biroja vadītāja Arita Ūdre.
Informāciju sagatavojusi: Anita Āboliņa, sabiedrisko attiecību vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā, anita.abolina@vidzeme.lv, mob.t 29454752