29. novembrī biedrība “Alūksnes nevalstisko organizāciju centrs, biedrība “Alūksnes lauku partnerība”, nodibinājums “Alūksnes un Apes novada fonds” sadarbībā ar Alūksnes novada pašvaldību organizēja konferenci iedzīvotājiem par Alūksnes novada iedzīvotāju padomes veidošanas procesu.
Alūksnes novada pašvaldības dome 2024. gada 27. jūnija sēdē apstiprināja saistošos noteikumus Nr. 25/2024 “Alūksnes novada iedzīvotāju padomes nolikums”, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. janvārī. Ņemot vērā to, ka pašvaldībai nebūs iespēja izmantot padomes vēlēšanu procesā elektronisku balsošanas platformu, tiek plānoti grozījumi nolikuma pirmajā redakcijā. Arī tie stāsies spēkā 1. janvārī.
Pašvaldību likums nosaka, ka pašvaldība var veidot konsultatīvu institūciju – iedzīvotāju padomi, lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam.
Pa pārstāvim no katras teritoriālās vienības
Alūksnes novada iedzīvotāju padomes nolikums nosaka, ka Alūksnes novada teritorijā būs viena iedzīvotāju padome. Padomē paredzēts ievēlēt 16 locekļus – pa vienam no katras teritoriālās vienības.
Padomes kompetence
Padome kā konsultatīva institūcija pārstāvēs iedzīvotāju intereses konkrētos Pašvaldību likumā noteiktos jautājumos, kas saistīti ar teritorijas labiekārtošanu un uzturēšanu, kultūras piedāvājumu un kultūras mantojuma saglabāšanu, saimnieciskās darbības sekmēšanu. Saskaņā ar Pašvaldību likumu, domei ir pienākums noskaidrot padomes viedokli, pirms pieņemt lēmumu par izmaiņām minēto pašvaldības funkciju izpildes kārtībā, ja tās var skart iedzīvotāju intereses.
Pienākumi un tiesības
Padomes pienākumi ir apzināt iedzīvotāju viedokli, izskatīt iedzīvotāju ierosinātos jautājumus, sniegt viedokli pašvaldības uzdotajos jautājumos, informēt sabiedrību par padomes darbu.
Padomei ir tiesības: sagatavot lēmumu projektus izskatīšanai pašvaldības domē, ierosināt rīkot publisko apspriešanu, saņemt informāciju no pašvaldības institūcijām.
Vēlēšanas ierosina iedzīvotāji
Padomes vēlēšanas izsludinās pašvaldības dome ar lēmumu. Lai dome pieņemtu šo lēmumu, ir nepieciešami rakstveida iesniegumi no vismaz deviņu novada teritoriālo vienību (pilsētas un pagastu) iedzīvotājiem ar priekšlikumu uzsākt iedzīvotāju padomes izveidošanu. Šos iesniegumus jāparaksta vismaz 10 katras attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotājiem, kuriem, atbilstoši nolikuma nosacījumiem, ir tiesības vēlēt padomi. Padomi ievēlēt varēs personas no 16 gadu vecuma, kuru dzīvesvieta deklarēta Alūksnes novadā, Latvijas Republikas pilsoņi vai Eiropas Savienības pilsoņi, kuri nav Latvijas pilsoņi, bet ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā.
Kas varēs kandidēt
Par padomes locekli var izvirzīt un ievēlēt personu, kura atbilst Pašvaldību likuma nosacījumiem – ir sasniegusi 16 gadu vecumu, ir Latvijas Republikas pilsonis vai Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Likums liedz iedzīvotāju padomē ievēlēt domes deputātu, pašvaldības izpilddirektoru un viņa vietnieku.
Kandidātu izvirzīšana
Lai izvirzītu kandidātu iedzīvotāju padomei, būs nepieciešams pašvaldībā iesniegt iesniegumu, ko parakstījuši ne mazāk kā 10 iedzīvotāji no attiecīgās teritoriālās vienības, kuriem ir tiesības vēlēt iedzīvotāju padomi. Kandidātam iesniegumā jāapliecina sava brīvprātīga piekrišana kandidēt iedzīvotāju padomē.
Balsot varēs klātienē vai elektroniski
Plānotie grozījumi nolikuma sākotnējā redakcijā paredz, ka vēlēšanas notiks vienā nedēļā klātienē un elektroniski. Klātienē to varēs izdarīt pašvaldības klientu apkalpošanas centros bibliotēkās, bet elektroniski – ar drošu elektronisko parakstu parakstītu vēlēšanu zīmi nosūtot pašvaldībai.
Grozījumos paredzēts, ka vēlēt tiesīgie iedzīvotāji padomes vēlēšanās varēs balsot par tajā teritoriālajā vienībā izvirzītajiem kandidātiem, kuras vēlētāju sarakstā katrs vēlētājs būs iekļauts atbilstoši deklarētajai dzīvesvietai.
Ievēlēs visvairāk balsis saņēmušos
Padomē būs ievēlēti tie kandidāti, kuri katrā teritoriālajā vienībā būs saņēmuši visvairāk balsu. Ja kādā teritoriālajā vienībā iedzīvotāji nebūs atbalstījuši nevienu no izvirzītajiem kandidātiem, padomē ievēlēts būs nākamais visvairāk balsu saņēmušais kandidāts no jebkuras citas teritoriālās vienības.
Dalība padomē – bez atlīdzības
Padome darbosies piecus gadus. Tā var izbeigt darbību pirms termiņa, ja divas reizes pēc kārtas padomes sēdes nav lemttiesīgas kvoruma trūkuma dēļ. Dalība padomē ir bez atlīdzības.
Padomes loceklis varēs izbeigt darbību padomē pēc savas iniciatīvas vai tikt izslēgts no padomes, ja nebūs ieradies uz trīs padomes sēdēm pēc kārtas, neinformējot padomes priekšsēdētāju, vai padome nebūs attaisnojusi neierašanās iemeslu, kā arī gadījumā, ja padomes loceklis būs pieļāvis interešu konflikta situāciju. Šādā gadījumā vietu padomē ieņems nākamais visvairāk balsu saņēmušais kandidāts no attiecīgās teritoriālās vienības, vai, ja tāda nav, nākošais visvairāk balsu saņēmušais kandidāts no jebkuras citas teritoriālās vienības.
Padomes darbu organizēs tās priekšsēdētājs
Pirmajā padomes sēdē padomes locekļi no sava vidus ievēlēs priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru. Turpmāk padomes darbu organizēs, sēdes sasauks un vadīs padomes priekšsēdētājs, viņa prombūtnē – priekšsēdētāja vietnieks.
Padomes sēdes jāorganizē ne retāk kā reizi ceturksnī un pēc nepieciešamības. Tās būs atklātas un tajās drīkstēs piedalīties jebkurš iedzīvotājs.
Padomes lēmumiem ir konsultatīvs raksturs. Padome būs lemttiesīga, ja tajā piedalīsies vairāk nekā puse no padomes locekļiem, un lēmums būs pieņemts, ja par to nobalsos vairāk nekā puse padomes locekļu. Padomes sēžu protokoli un pieņemtie lēmumi, tāpat kā cita informācija par padomes darbu, būs publiski pieejama pašvaldības tīmekļvietnē www.aluksne.lv. Pašvaldība nodrošinās padomes sanāksmju norisei nepieciešamās telpas un kancelejas priekšmetus.
Padome izskatīs jautājumus un paudīs viedokli pašvaldības uzdevumā, iedzīvotāju ierosinātos jautājumos vai pēc savas iniciatīvas. Lai konsultētos ar iedzīvotājiem padomes kompetencē izskatāmos jautājumos, padome varēs organizēt iedzīvotāju sapulces. Pēc pašvaldības vai padomes ierosinājuma varēs organizēt domes priekšsēdētāja, deputātu, pašvaldības izpilddirektora tikšanās ar padomi, lai apspriestu ar padomes darbību saistītus jautājumus.
Pēc konferences informatīvās daļas tās dalībnieki apmainījās priekšlikumiem darba grupās par tādām tēmām kā pārstāvju izvirzīšanas procesa veicināšana, ievēlētā pārstāvja sadarbības komandas veidošana un iespējamais padomes darbības modelis.
Aicinām iedzīvotājus iepazīties ar Alūksnes novada iedzīvotāju padomes nolikumu, kas ir publicēts gan www.likumi.lv, gan pašvaldības tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/Iedzīvotāju padome, un aktīvi iesaistīties iedzīvotāju padomes izveides procesā!
Evita Aploka,
Alūksnes novada pašvaldības
Centrālās administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste