Aktualitātes izglītībā - Alūksnes novads

Aktualitātes izglītībā

Piedalās Atklātajā matemātikas olimpiādē

Novembra sākumā Alūksnes novada skolēni piedalījās Atklātajā matemātikas olimpiādē. Viens no olimpiādes uzdevumu risināšanas centriem atradās E.Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas telpās.

Olimpiādes dalībnieki pildīja dažādu sarežģītības līmeņu uzdevumus un  meklēja nestandarta risinājumus. Priecē, ka novadā ir zinātkāri, motivēti un neatlaidīgi jaunieši, kas uzdevumiem pieķeras ar pārliecību un lielu interesi. Viņi pierāda, ka matemātika nav tikai skaitļi, bet arī loģika, pacietība un radoša pieeja.

Olimpiādes rezultāti būs zināmi janvārī.

Alūksnes novada matemātikas metodiķe Kristīne Ķikute

Eiropas Sociālais fonds Plus projekts Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001
“Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”

Matemātikas skolotāji piedalās metodisko materiālu aprobēšanā

E.Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotājas Solvita Ozoliņa, Iveta Kronberga, Inita Lāce un Ilona Apsīte piedalījās matemātikas skolotāju seminārā Cēsīs, ko Latvijas Universitātes (LU) Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte (EZTF) organizēja projekta ietvaros, ko realizē Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar Latvijas Universitāti.

Semināra laikā tika aprobēti jaunie metodiskie materiāli, kas izstrādāti, lai atbalstītu skolotājus mācību procesa dažādošanai un skolēnu iesaistes veicināšanai. Dalībnieki izvērtēja materiālu struktūru, uzdevumu piemērotību un praktisko izmantošanu mācību stundās.

Pedagoģes plāno piedalīties seminārā, kas  janvārī tiks organizēts Valmierā, kur turpināsies darbs pie mācību satura pilnveides un metodisko materiālu izmantošanas aprobēšanas.

Alūksnes novada matemātikas metodiķe Kristīne Ķikute

Matemātikas skolotāji piedalās metodisko materiālu aprobēšanā

Eiropas Sociālais fonds Plus projekts Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001
“Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”

ALŪKSNES NOVADA PIRMSSKOLAS PEDAGOGU MĀCĪŠANĀS GRUPAS “DIGITĀLĀ PRATĪBA” SEMINĀRS

30. novembrī notika Alūksnes novada pirmsskolas pedagogu mācīšanās grupas “Digitālā pratība” seminārs  Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas 1.-3.klašu posmā.

Semināra mērķis bija pilnveidot pedagogu praktiskās zināšanas Mākslīgā intelekta (MI) rīku jēgpilnā izmantošanā pirmsskolā, kā arī organizēt pirmsskolas un skolas pedagogu sadarbību.

Pedagogiem bija iespēja klātienē vērot atklātajās matemātikas un latviešu valodas  mācību stundās 1. un 2.klasēs, kā skolā tiek izmantoti digitālie mācību līdzekļi.

Pēc atklātā vērojuma pirmsskolas pedagogi sniedza atgriezenisko saiti par mācību stundās redzēto pedagogiem un direktores vietniecei izglītības jomā Silvijai Aizupei. Semināra dalībnieki diskutēja par to kā veidot vienotu, uz turpmākus sadarbību vērstu pāreju izglītojamajiem  no pirmsskolas uz skolu.

Praktiskajā seminārā daļā pedagogi iepazinās un praktiski izmēģināja, salīdzināja Mākslīgā intelekta rīkus – Gemini, Copilot un ChatGPT.

Ļoti svarīgi ir atcerēties un ņemt vērā, ja pedagogs izmantot Mākslīgo intelektu (MI) izglītībā:

  • Mākslīgais intelekts (MI) var sniegt faktus, bet vērtību izpratne (cieņa, sadarbība, godīgums) rodas caur skolotāja piemēru un vadību.
  • Skolotājs interpretē Mākslīgā intelekta (MI) radīto saturu, pielāgo to bērnu vecumam, interesēm un kontekstam.
  • Skolotājs kritiski izvērtē, kad un kā Mākslīgo intelektu (MI) izmantot, lai tas būtu pedagoģiski jēgpilni.
  • KRITISKĀ domāšana un ļoti laba tekstpratība ir visa pamats!

Semināra noslēgumā pedagogiem bija iespēja apskatīt Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” iegādātos robotus (Sphero Indi, TTS Blue-Bot, Robo pele, Ozobot Bit+), kā arī vērot katra robota paraugdemonstrējumus.

Roboti iegādāti Latvijas Informācijas un Komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) EUROPEAN HEALTH AND DIGITAL EXECUTIVE AGENCY (HADEA), DIGITAL EUROPE PROGRAMME (DIGITAL) PROJEKTA NR. 101158834 – CODE4EUROPE ietvaros.

Sagatavoja: Dita HOLLA, Alūksnes novada pirmsskolas pedagogu mācīšanās grupas “Digitālā pratība” vadītāja.

08.11.2025.

Eiropas Sociālais fonds Plus projekts Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001

“Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”

 

 

Dabaszinātņu jomas skolotāji dodas pieredzes apmaiņas braucienā uz Siguldu

31.10.2025. Alūksnes novada dabaszinātņu jomas skolotāji pieredzes apmaiņas seminārā viesojās Siguldas inovāciju centrā Roboskolā, kur paplašināja savas zināšanas un idejas par mūsdienīgu mācību procesu dabaszinātnēs.Tāpat pedagogi apmeklēja Siguldas Valsts ģimnāziju, kur piedalījās skolotājas Izoldes Helmas Gūtmanes vadītajā LEGO meistardarbnīcā, kā arī vēroja mācību stundas:
– ķīmijā pie Ilonas Brakovskas,
– fizikā pie Jāņa Bukina un Jāņa Kāļa,
– bioloģijā pie Līgas Sausiņas un Ellas Elizabetes Murmas,
– ģeogrāfijā pie Ilzes Koļesņikovas.

Skolotāji guva jaunu iedvesmu un praktiskus risinājumus darbam ar skolēniem. Siguldas kolēģus īpaši interesēja, kā Alūksnes novada skolotāji izmanto mākslīgo intelektu (MI) mācību procesā – ko dara skolotāji un kā iesaistās skolēni.

Sarunas risinājās sirsnīgā, mājīgā un Helovīna mošķu pārsteigumu atmosfērā.

Alūksnes novada dabaszinātņu metodiķe Inese Ločmele

Eiropas Sociālais fonds Plus projekts Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001
“Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”

 

ALŪKSNES NOVADA PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJU MĀCĪŠANĀS GRUPAS “VALODU MĀCĪBU JOMA” SEMINĀRS ZIEMERU PAMATSKOLĀ

28.oktobrī uz Ziemeru pamatskolu devās kupls pulks pirmsskolas izglītības skolotāju no Alūksnes PII “Sprīdītis”, Alūksnes PII “Pienenīte”, Malienas PII “Mazputniņš”, Alsviķu PII “Saulīte” struktūrvienības Strautiņos “Zemenīte”.

Daļa skolotāju darbu valodu mācību jomas mācīšanās grupā turpina otro gadu, daļa pievienojusies grupai pirmo gadu. Šādas izmaiņas darbam netraucē, jo MSO365  digitālajā krātuvē Alūksnes novada pirmsskolas skolotājiem ir pieejami materiāli no visām mācīšanās grupām.

Sakām lielu paldies Ziemeru pamatskolas kolektīvam, direktorei I. Andronovai, mācību pārzinei I. Vārtukapteinei par ļoti saturīgas un piepildītas dienas gaitas sagatavošanu.

Katrai semināra dalībniecei bija iespēja gūt pieredzi un jaunas idejas atklātajos vērojumos pirmsskolas grupās, sākumskolas klasēs un speciālo programmu bērnu stundās. Saruna ar pedagogiem, kas vadīja atklātās nodarbības tika organizēta, pielietojot principu: “Paslavē”, “Pajautā”, “Piedāvā”.

Ar uzmanību uzklausījām skolotājas L.Sniķeres sagatavoto informāciju par mācībām 1.klasē un lietotajām grāmatām.

Bija prieks iepazīties ar skolas telpām, īpaši jauniekārtoto logopēda kabinetu, kur varējām iepazīties ar logopēdes K.Zariņas darbu un praktiski izmēģināt dažādus materiālus, kas tiek izmantoti logopēda nodarbībās.

Lielu interesi raisīja arī skolas darbs Interreg VI-A-Igaunijas-Latvijas pārrobežu sadarbības programmas 2021.-2027. gadam projekts Nr. EE-LV00161 “Atklājot mantojumu”/”Discovering heritage” (Mūsdienīgs un inovatīvs kultūras mantojuma mācību risinājums pašvaldības skolām un bērnudārziem, “Mantojuma ieskauti”/ “Surrounded by Heritage”) projektā, skolotāju sagatavotie materiāli un uzdevums semināra dalībniecēm mēģināt atminēt malēniešu vārdu nozīmi, kā arī malēniešu valodas aktivitāšu stendi skolas gaiteņos. Prieks par skolas folkloras kopas “Drīveldreķi” bērnu sagatavoto priekšnesumu.

Vienojāmies, ka uz nākamo tikšanās reizi pavasarī, grupas dalībnieces rūpīgi iepazīsies ar Skola2030 pieejamajiem materiāliem sasniedzamo rezultātu šķelšanā un sagatavos pieredzes materiālu par šajā mācību gadā pielietotajiem uzdevumiem, spēlēm, mācību materiāliem, lai celtu savas grupas bērnu sasniedzamā rezultāta līmenī izvēlētajā valodu mācību jomas satura vienībā.

Sagatavoja: Alūksnes novada pirmsskolas darba metodiķe Anta Apine

Eiropas Sociālais fonds Plus projekts Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001

“Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”

OKTOBRA AKTUALITĀTES

  • Noslēgts sadarbības līgums ar Gulbenes, Valkas, Smiltenes novadiem par Valsts izglītības attīstības aģentūras noteikto mācību priekšmetu olimpiāžu organizēšanu.
  • 2. oktobrī notika Skolotāju dienai veltīts pasākums, pulcējot  160 novada pedagogus. Ar IZM un pašvaldības Atzinības rakstiem tika godināti septiņi pedagogi.
  • Oktobra mēnesī digitālās prasmes pilnveidojuši 28 novada iedzīvotāji.
  • 22. oktobrī Alūksnes Sporta centrā notika Sporta svētki “Meža olimpiāde” pirmsskolas izglītības iestāžu 5-7 g.v. bērniem, piedalījās  210 pirmsskolnieki.
  • Projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros 24 novada pedagogi uzsāka  mācības kursos “Kultūras norises kā mācīšanās resurss mācību un audzināšanas darbā”, notika 3 pirmsskolas pedagogu mācīšanās grupu semināri, 10 dabaszinātņu pedagogi piedalījās mācībās “Skolotājs, kurš maina mācīšanos” Daugavpilī.
  • Oktobrī noslēdzās izglītības iestāžu tehnisko darbinieku apmācību cikls Bērnu tiesību aizsardzības jomā. Speciālo zināšanu programmu ir apguvuši 108 darbinieki.
  • 24. oktobrī norisinājās pedagogu METODISKĀ DIENA “Labbūtība izglītības vidē”, piedalījušies 97 novada pirmsskolas, vispārējās, profesionālās ievirzes un interešu izglītības pedagogi.
  • Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 730 skolēni apmeklējuši  16 dažādus kultūras notikumus.
  • Projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros 449 izglītojamie piedalījušies 28 dažādās  projekta norisēs.
  • Izglītības iestādēs oktobrī norisinājās karjeras mēnesis “Zaļa karjera tavai nākotnei”.
  • Sagatavoti grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos “Kārtība par naudas balvas, stipendijas un papildus finansējuma piešķiršanu Alūksnes novada pašvaldības izglītības iestāžu izglītojamiem un pedagogiem”.
  • Visās izglītības  sagatavots 2024./2025. mācību gada pašnovērtējuma ziņojums, no 1. novembra tie būs pieejami izglītības iestāžu tīmekļvietnēs.
  • 29. oktobrī notika IZM un Alūksnes novada skolu administrācijas pārstāvju saruna par izlīdzinošā  gada ieviešanu 9. klašu skolēniem, kuri neieguva pamatizglītību.

Dabaszinātņu skolotāji piedalās seminārā Daugavpilī

22.oktobrī novada dabaszinātņu pedagogi piedalījās tīklošanās seminārā “Skolotājs, kurš maina mācīšanos”, kas notika Daugavpilī, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolā -licejā.

Semināra mērķis bija atbalstīt skolotājus ceļā uz pārmaiņu ieviešanu mācību procesā, īpašu uzmanību pievēršot skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanai un jēgpilnai atgriezeniskajai saitei, mākslīgā intelekta izmantošanai mācībās un skolēnu tekstpratības stiprināšanai.

Seminārā skolotāji piedalījās tematiskās darbnīcās, kurās dalījās pieredzē un darbojās praktiski. Semināra noslēgumā darbojās Sadarbības laboratorijā, kur jauktās grupās apvienoja visus trīs tematiskos izaicinājumus,  izstrādāja prototipus mācību stundās izmantojamiem mācību scenārijiem. Seminārā izskaņā skolotāji dalījās ar ideju, ko plāno izmantot savā praksē, radot kopīgu dabaszinātņu un tehnoloģiju pārmaiņu sienu.

Seminārs tika organizēts projekta ESF+ Nr.4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros.

Darbseminārs latviešu valodas un literatūras skolotājiem

Skolēnu rudens brīvdienās, 24.oktobrī, darbseminārā tikās novada latviešu valodas un literatūras skolotājas. Novada latviešu valodas un literatūras metodiķe Sanita Medne iepazīstināja ar aktualitātēm: plānoto monitoringa darbu tekstpratībā 6.klasei, izmaiņām latviešu valodas un literatūras olimpiāžu norisē un tēmām, jaunākajām mācību grāmatām. Seminārā, iepazīstoties ar centralizēto eksāmenu un tekstpratības diagnosticējošo darbu rezultātiem, skolotājas dalījās pārdomās par skolēnu zināšanu, prasmju, iemaņu pēctecību un ar to saistītajām problēmām. Skolotājas diskutēja par novada izvirzīto izglītības prioritāšu realizēšanu ikdienas mācību procesā, dalījās pieredzē. Tā kā februārī norisināsies tradicionālais starpnovadu tekstpratības un lasītprasmes konkurss 4., 7. un 9.klašu skolēniem, seminārā tika izveidotas darba grupas un sākta sagatavošanās darbu plānošana.

Logo

ESF Plus projekts Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001
“Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide”

 

Mācīšanās grupas nodarbība pirmsskolas izglītības pedagogiem

2025. gada 14. oktobrī Malienas pirmsskolas izglītības iestādē “Mazputniņš” notika skolotāju mācīšanas grupas “Atbalsts bērna izaugsmei” pirmā tikšanās. Mācīšanās grupā piedalās 20 dalībnieces no Alūksnes novada pirmsskolas izglītības iestādēm un pirmskolas grupām.

Šogad mācīšanās grupas galvenie uzdevumi par vērtēšanu un sasniedzamo  rezultātu līmeņiem, sasniedzamā rezultāta izvirzīšanu,  tā saprotamību bērniem, sasniedzamā rezultāta piefiksēšanu.

Grupas “Pūcītes” bērni ciemiņus sveica ar dzejoli.

Atklātie vērojumu tika organizēti trīs vecuma grupās:

Grupa “Cālīši” 1,5 – 3 gadi, nodarbības tēma “Rudens pārvērtības”.

Grupa “Irbītes” 3 – 5 gadi, nodarbības tēma “Kam vajadzīgs ūdens?”

Grupa “Pūcītes” 5 – 7 gadi, nodarbības tēma “Kura figūra ir vissvarīgākā pasaulē?”  

Pēc nodarbības dalībnieces kopā ar grupu skolotājām analizēja vērojumus un aizpildīja atgriezeniskās saites veidlapu.

Dalībnieces dalījās pieredzē par vērtēšanu un sasniedzamā rezultāta līmeņošanu  savā iestādē. Vērtēja sevi, kas vērtēšanā sagādā grūtības, kas ir tas, kas veicas vislabāk. Apkopojot dalībnieču teikto, secinām, ka lielākās grūtības sagādā sasniedzamo rezultātu šķelšana, dažādie bērnu vecumi vienā grupā, adaptācija.

Ņemot to vērā, vienojāmies, ka mājas darbs katrai dalībniecei uz janvāri sagatavot un ievietot MSO Alūksnes novada pirmsskolas skolotāju digitālajā bibliotēkā  prezentāciju par savu darbu grupās ar fotogrāfijām par SR līmeņiem savam izglītības posmam, katrs pats izvēlas mācību jomu un sasniedzamo rezultātu.

Sagatavoja: Malienas PII “Mazputniņš” vadītāja Inga Āboltiņa

Pedagogi uzsāk mācības kursos “Kultūras norises kā mācīšanās resurss mācību un audzināšanas darbā”

Pedagogi uzsāk mācības kursos “Kultūras norises kā mācīšanās resurss mācību un audzināšanas darbā”Eiropas Sociālā fonda Plus 4.2.2.3/1/24/001 projekta “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros 24 Alūksnes novada pedagogi ir uzsākuši mācības pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursos “Kultūras norises kā mācīšanās resurss mācību un audzināšanas darbā”.

Kursu programmas mērķis ir  paaugstināt pedagogu izpratni par kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros pieejamo kultūras norišu kā mācību resursu izmantošanu.  Mācībās tiks paaugstināta dalībnieku profesionālā kompetence kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” kultūras norišu izmantošanā,  lai mācīšanos darītu  mūsdienīgāku un  jēgpilnāku, piedāvājot metodisko pieeju dažādību. Tiks sniegts metodisks atbalsts pedagogiem par kultūras norišu integrēšanu mācību saturā un klases audzināšanas darbā, īstenota dalībnieku pieredzes apmaiņa par kultūras norišu iekļaušanu mācību procesā, apkopojot  labās prakses piemērus kultūras norišu pieredzes ilgtermiņa izmatošanai plašākā pedagogu lokā.

Profesionālās pilnveides kursus nodrošina Izglītības attīstības centrs.

Skip to content